Dan Leenman

“Stage lopen bij NS is leren in een sneltreinvaart, verantwoordelijkheid krijgen bij een organisatie die midden in de maatschappij staat.“

01 dec 2019

Toen ik in september vorig jaar wist dat ik stage moest gaan lopen, was dit het eerste moment waarin ik actief op zoek moest gaan naar een plek waar ik mijn opgedane Bedrijfskundige kennis in de praktijk mocht brengen.

In de zoektocht naar een stage vond ik het belangrijk een plek te zoeken waarin ik veel vrijheid heb en ik corebusiness van het bedrijf voor mijn ogen zag gebeuren. Eerst viel mijn oog op de concullega van NS, ProRail, maar toen de meewerkstage Recruitment bij de Nederlandse Spoorwegen voorbijkwam, leek dat me erg interessant. Alhoewel de zelfstandigheid van het draaien van de stagedesk een stap in het diepe voor mij was, zag ik het meteen als een kans om hierin te kunnen ontwikkelen. Daarnaast is het werk wat NS doet direct zichtbaar in de maatschappij. Hierdoor werd ik intrinsiek gemotiveerd, aangezien ik mijn steentje bij kan dragen aan de operatie.

Opleidingen en doorgroeimogelijkheden

Alhoewel sommigen niet weten dat er naast het rijden van de treinen nog meer mogelijkheden zijn, heb ik tijdens mijn stage gemerkt dat er buiten de treinen nog zoveel meer gebeurt. Dit zorgt er dus ook mede voor dat er doorgroeimogelijkheden zijn binnen NS. Na mijn stage waren er mogelijkheden om verder te werken bij NS, zo ben ik deze zomervakantie in een tijdelijke zomerbaan gestart om het inhuurdesk-team te helpen.

Na mijn studie zijn er mogelijkheden om te starten in bijvoorbeeld één van de traineeships die NS aanbiedt. Deze zijn gericht op Operationeel management, Finance, Techniek en IT. Je gaat hier vandaag dag één hands-on aan de slag, waardoor je gedurende twee jaar ontwikkelt tot de toekomstige professionals van NS. Daarnaast blijven er ook stagiaires na het beëindigen van hun stage bij NS werken en groeien door binnen het bedrijf.

Een werkdag bij NS is altijd anders. Je merkte het al aan de flexibiliteit, of ik nou om 7 uur aan de slag ging, of net voor de dagelijkse stand-up om 9:45 binnenkwam, dit zorgt voor veel vrijheid en flexibiliteit. Dit merkte ik ook in de rest van de afspraken. Ik had veel vrijheid waardoor ik allerlei projecten naast mijn werkzaamheden op kon pakken.

Tijdens mijn stage hield ik mij bezig met de volgende werkzaamheden:

  • Beheren van de stagedesk van NS
  • Ondersteunen van de inhuurdesk
  • Ondersteunen van evenementen voor het merk “Werken bij NS”

Mijn voornaamste taak hierin was het beheren van de stagedesk. Hierdoor was ik de ene keer in gesprek met een manager voor de aanvraag van een nieuwe stagiair en op een ander moment had ik een afspraak met een senior managers om te kijken hoe we als NS meer stagiaires konden verwelkomen. Een erg breed spectrum met veel zelfstandigheid.

De reden waarom ik het zo naar mijn zin heb gehad bij NS is omdat ik veel vrijheid heb gekregen om mij te ontwikkelen.

Dit betekent dat ik veel aan het netwerken was en veel zelfstandig op pad ging. Hierdoor heb ik een goed beeld gekregen van NS. Naast mijn taken had ik veel vrijheid om allerlei verbetertrajecten op te pakken. Zo ben ik bezig geweest om de arbeidsvoorwaarden voor stagiaires te verbeteren en heb ik managers door interne promotie laten zien, wat een stagiair te bieden heeft, tot slot heb ik onderzocht hoe we stages bij NS in het geheel kunnen verbeteren. Het resultaat hiervan is dat meer studenten een kijkje in de keuken krijgen bij NS, en ze tijdens hun stage een fijne werkplek hebben, waar ze later ook willen werken.

De bedrijfscultuur en kernwaarden

De Nederlandse Spoorwegen is een groot bedrijf met 23.000 medewerkers. Aangezien ik tot nu toe alleen maar bij organisaties heb gewerkt met maximaal 300 medewerkers, waar ik gemakkelijk overzicht kon hebben, was het voor mij in het begin even wennen. Met zoveel medewerkers zijn de verschillende taken van medewerkers gespecialiseerder dan in een kleine organisatie en is het soms een uitdaging om de juiste persoon te vinden voor bepaalde kennis. Daarnaast kun je weinig overzicht hebben over de gehele organisatie. Desondanks heeft dit voor mij geen probleem gevormd, omdat je jezelf slechts wat meer tijd moet gunnen t.o.v. een jonge, ondernemende organisatie. Wanneer je dan bezig bent met een project ben je vaker aan het wachten en moest ik soms geduld hebben. Uiteindelijk kom je op hetzelfde product, maar moest ik er wat meer tijd voor nemen. Daarnaast leverde ik daarmee een bijdrage aan een zichtbaar, tastbaar product.

NS heeft vier kernwaarden: proactief, gastvrij, verbindend en vakkundig. Dit is een hele dienstverlenende houding richting de klant. Ook op de afdelingen die minder direct contact hebben met de reiziger, zijn deze kenmerken zichtbaar. Zo zijn de mensen die bij NS werken erg vakkundig en hebben zij veel kennis van zaken. Daarnaast waren mijn collega’s erg behulpzaam en hebben mij geholpen in mijn ontwikkeling. Dit zorgde voor een erg fijne werksfeer en optimaal klimaat om mezelf te kunnen ontwikkelen.

De reden waarom ik het zo naar mijn zin heb gehad bij NS is omdat ik veel vrijheid heb gekregen om mij te ontwikkelen. Hoewel ik in het begin de vrijheid lastig vond omdat ik niet wist waar ik moest beginnen en het daarnaast lastig vond om in contact te komen met de juiste personen om projecten op te starten ter verbetering van de organisatie, werd het gaandeweg mijn stage steeds makkelijker. Het heeft simpelweg tijd nodig en door mezelf die tijd te gunnen heb ik een leerzame stage gehad bij een van de leukste werkgevers van Nederland. Al met al een organisatie die ik aan zou raden aan toekomende stagiaires en een plek waar ik over 5/10 jaar graag nog een keer terug zou willen komen.

*** UPDATE ***

Tot 1 juni a.s. extra capaciteit voor persoonlijk carrièreadvies in verband met annulering bedrijvendagen en carrière-events.

Lees meer

Een kijkje in de keuken bij ...