Thomas Vervuurt

"Trots dat ik deel uit mag maken van deze internationale organisatie! DHL, Excellence. Simply Delivered."

04 mei 2019

Op eens is het dan zover, klaar met je opleiding, klaar om te gaan werken.. maar waar!? Ook ik had geen idee na het afronden van mijn HBO opleiding ‘People and Business Management’ aan de Zuyd Hogeschool. Van het ene op het andere moment moet je op zoek naar een baan die aansluit bij je opleiding, maar ook naar een bedrijf dat past bij je interesses.

Bij sommige opleidingen is het vrij duidelijk in welke sector je gaat werken, maar omdat ik een generalist ben en een brede opleiding heb gevolgd, was het niet direct duidelijk waar ik naar een geschikte baan zou moeten zoeken. Nadat ik enkele sollicitatiebrieven had verstuurd en me had aangemeld bij een uitzendbureau, kreeg ik informatie over een vacature bij DHL Express. Een aantal gesprekken werden gevoerd, een compentietest werd gemaakt en ik had de baan. Een functie als Customer Masterfile Agent (CMF) bij het Europese Shared Service Center (EFSS) van DHL Express in Maastricht!

Gedachten kwamen bij me op zoals ‘zou het een leuke baan zijn?’ en ‘DHL.. die van de pakketjes... maar is het wel een leuk bedrijf?’. Ik had het geluk dat mijn eerste dag begon met een teamevent, hierdoor kreeg ik gelijk een goede indruk van dit mooie bedrijf! Ik leerde al snel veel collega’s kennen en merkte dat er veel mogelijkheden zijn. DHL is immers een wereldwijde speler en heeft vestigingen in ieder land dat je je maar kunt bedenken. Niet alleen in het buitenland zijn er kansen, maar ook gewoon binnen de muren van het Europees Shared Service Center. In dit gebouw werken namelijk zo’n 500 medewerkers in zeer diverse functies.

 Er is veel ruimte voor het nemen van iniatief, het opzetten van projecten en het ontwikkelen van jezelf.

Na bijna een jaar binnen CMF, werd ik aangenomen op een nieuwe functie bij de afdeling Key Account Pricing. Hier worden tarieven gecreëerd en geanalyseerd voor de Key Accounts. Op basis hiervan worden de prijzen die klanten betalen bepaald, en dus ook hoeveel geld er wordt verdiend. Een totaal andere functie, maar erg interessant. Ook hier was er weer veel ruimte voor het nemen van iniatief, het opzetten van projecten en het ontwikkelen van jezelf.

Naast de mogelijkheden binnen de afdelingen heb ik ook een steentje kunnen bijdragen aan projecten buiten mijn afdeling. Voorbeelden hiervan zijn de DHL Academy, waarbij evenementen worden georganiseerd rondom persoonlijke ontwikkeling. Verder zijn er ook nog de Digital Matters meetings, waarbij collega’s kunnen aansluiten en de toepasbaarheid van technologische ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld Blockchain en Artificial Intelligence worden besproken. Erg leuk dus om naast je daadwerkelijke baan, ook nog iets bij te kunnen dragen aan een aantal andere projecten!

Momenteel werk ik bij de European Key Account Desk, waarbij de ervaringen die ik binnen DHL heb opgedaan zeer goed van pas komen. Binnen deze afdeling ben ik namelijk dé centrale contactpersoon rondom Order to Cash en Finance voor twee Global Key Account Customers. Hierbij ligt de focus op Billing, Customer Relationship Management, Accounts Receivables, Stakeholder Management en Query Handling. Het is belangrijk om een goede en effectieve relatie te creëeren met de klant, om zodoende KPI’s (Key Performance Indicators) te kunnen behalen. Een erg gevarieerde functie waarbij ik erg veel kan leren!

Zoals jullie hebben kunnen lezen zijn er dus erg veel mogelijkheden binnen dit bedrijf. Daarnaast is het internationale karakter ook erg leuk, de voertaal is immers Engels en ik heb collega’s uit alle hoeken van de wereld. DHL heeft me tot nu toe veel kansen geboden en ik ben er trots op dat ik deel uit mag maken van deze organisatie, want we maken met z’n allen toch het uiteindelijke verschil.... DHL, Excellence Simply Delivered.